(Copy) writing

(Copy) writing

copy-writing

Honorifics versus Horrifics

bepalend voor de wijze waarop gecommuniceerd wordt en een dialoog tussen mensen al of niet tot stand komt. Honorifics, het eerste begrip, wordt gekoesterd en toch vaak vergeten. Horrifics, het tweede, bestaat niet, maar lijkt de praktijk van alledag te worden. Tijd voor een vergelijk.

copy-writing

Verdrietig & Droef

Of je nu op dit moment kind bent of dat je dat vroeger was: Je kwam er vaak. Je mocht (of je moest) met je ouders eens in de zoveel tijd mee om te gaan stad-ten. Een zaterdag zoeken naar nieuwe kleren. In deze grootste winkel van de stad hing er veel van. Er was altijd wel iets bij dat goed – bij jou – past.

copy-writing

“Laten we het eens omdraaien”

Stel je voor: U staat met het schort om in de keuken, de piepers kunnen worden afgegoten, of, er hoeft alleen nog een klontje boter bij de bulgur. De kinderen zijn allemaal binnen en aan tafel, man-lief is er en ziet er hongerig uit. De kaarsjes zijn aan, elke dag is immers bijzonder.

copy-writing

Rust, Regelmaat en Reinheid: de drie R’s

Tot ver in de jaren zestig van de vorige eeuw werden de drie R’s liefkozend gebruikt om kernwaarden voor opvoeding en onderwijs te promoten bij jonge ouders en toekomende leraren. Rust, regelmaat en reinheid vormden immers de basis voor een veilige school en vertrouwde thuissituatie. In Nederland zijn we ze vergeten, maar in Japan worden ze nog steeds als van groot belang ervaren, door opvoeders én door kinderen.

copy-writing

De beste peuterspeelzaal ter wereld..

De beste peuterspeelzaal ter wereld.. staat in Japan. Onlangs werd via TED-talks een inspirerende presentatie gepubliceerd die verhaalt over een onderwijsexperiment in Japan dat in 2007 gestart werd en nu wereldkundig wordt gemaakt. Architect Takaharu Tezuka vertelt bevlogen over een school waar bomen door het dak groeien, Sinterklaas wérkelijk door het dak komt, kinderen dagelijks spelenderwijs minimaal 4 kilometer afleggen, en vooral over een school waar kinderen nog kinderen mogen zijn.

copy-writing

Hoe vanzelfsprekend is integratie van ict op school?

In dit artikel signaleren we een aantal uitkomsten van onderzoek naar het computergebruik in het onderwijs. Uit deze recente onderzoeken blijkt onder meer dat ict-gebruik weliswaar veel vanzelfsprekender is geworden dan zo’n vijf jaar geleden, maar dat met name de didactische toepassing nog flink kan verbeteren.

copy-writing

Digi-Doe

Zegen of vloek, digi-doe geeft een beeld hoe (onderdelen van) onderwijs binnen tien à twintig jaar digitaal ondersteund worden. Zeker en vast. Digi-doe! Dit artikel verscheen in PRIMAIR, Jrg. 14 (april 2000), nr.77